Powermanagementsysteem: de motor produceert en optimaliseert afhankelijk van energievraag: lagere vraag -> dieselmotor draait langzamer = energiebesparing
Composiet luiken en deuren: 50% lichter dan staal en brandvertragend
De semi-bijlboeg snijdt door het water en de bouw volgens de langspant-methodiek zorgt voor 20% gewichtsreductie. Lees meer
Twinrigpulsen is een compleet nieuwe vangsttechniek waarmee schol en tong op een duurzame manier gevangen kan worden. De MDV 1 is de eerste kotter die ermee experimenteert. Lees meer
Overlevingsbak discards: Mogelijkheid om te kleine vis (discards) te laten overleven in de overlevingsbak en direct terug te zetten in zee. Lees meer
Diesel-elektrische voorstuwing van 400 kW zorgt voor 80% brandstofbesparing tov traditionele schepen uit 2010. Lees meer
MDV werkt mee aan een schone zee. Gevangen vis d.m.v. twinriggen heeft het MSC label en wordt duurzaam gevangen. Met een brandstofbesparing van 80% tov traditionele schepen (2010) wordt ongeveer 80% minder CO2 uitgestoten. Lees meer
Opgewekte warmte gaat niet verloren. D.m.v. de restwarmteboiler wordt de energie van het warme water opnieuw gebruikt. Lees meer
Verse vis door de ononderbroken koelketen. Lees meer
Powermanagementsysteem: de motor produceert en optimaliseert afhankelijk van energievraag: lagere vraag -> dieselmotor draait langzamer = energiebesparing
Pilotschip
MDV 1 is in 2015 in de vaart gekomen en wordt gedurende 3 jaar gemonitord. Het schip geld als voorbeeld voor de beoogde duurzame transitie in de visserij.
Kerninnovaties
* Ten opzichte van traditionele schepen in 2010
Technische specificaties