• Powermanagementsysteem: de motor produceert en optimaliseert afhankelijk van energievraag: lagere vraag -> dieselmotor draait langzamer = energiebesparing

  • Composiet luiken en deuren: 50% lichter dan staal en brandvertragend

  • De bijlboeg snijdt door het water en de bouw volgens de langspant-methodiek zorgt voor 20% gewichtsreductie. Lees meer

  • Twinrigpulsen is een compleet nieuwe vangsttechniek waarmee schol en tong op een duurzame manier gevangen kan worden. De MDV 1 is de eerste kotter die ermee experimenteert. Lees meer

  • Overlevingsbak discards: Mogelijkheid om te kleine vis (discards) te laten overleven in de overlevingsbak en direct terug te zetten in zee.

  • Diesel-elektrische voorstuwing van 400 kW zorgt voor 80% brandstofbesparing tov traditionele schepen uit 2010. Lees meer

  • MDV werkt mee aan een schone zee. Gevangen vis d.m.v. twinriggen heeft het MSC label en wordt duurzaam gevangen. Met een brandstofbesparing van 80% tov traditionele schepen (2010) wordt ongeveer 80% minder CO2 uitgestoten. Lees meer

  • Opgewekte warmte gaat niet verloren. D.m.v. de restwarmteboiler wordt de energie van het warme water opnieuw gebruikt. Lees meer

  • Milieuvriendelijke gladde anti-fouling / wrapping van het onderwaterschip voor minder aangroei en weerstand = minder onderhoud
  • Verse vis door de ononderbroken koelketen. Lees meer

  • Het onderwaterschip met bijlboeg snijdt door het water en zorgt voor minimale weerstand. Dit draagt voor een groot deel bij aan de brandstofbesparing.