• december 2019
  • 2 jaar vanaf nu

    Vlootvernieuwing in volle gang

    (Scrol naar beneden om te zien waarom transitie noodzakelijk is)

  • april 2017
  • 2 maanden geleden

    MDV genomineerd voor Flevopenning Innovatief

    De winnaars van de vier Flevopenningen, Toponderneming, Participatie, Comakership en Innovatie, werden bekend gemaakt tijdens het 13e Flevopenningen Ondernemersgala dat 19 mei bij Balk Shipyard op Urk werd gehouden. Met 560 ondernemers, bestuurders en hoogwaardigheidsbekleders was deze editie van het Flevolandse Ondernemersgala de grootste ooit. TV-programmapresentatrice Anita Witzier presenteerde het Flevopenningen Ondernemersgala 2017.

    Masterplan Duurzame Visserij was vereerd zowel genomineerd te zijn in de categorie TOPonderneming als Flevopenning Innovatief.

  • januari 2017
  • 5 maanden geleden

    Fam. Kramer en Romkes 'ondernemers van het jaar' - Bedrijvenkring Urk

    De families Kramer en Romkes mochten de prijs 'ondernemers van het jaar' in ontvangst nemen van Bedrijvenkring Urk. De prijs werd overhandigd door Jetze Kempenaar, directievoorzitter van Rabobank Noordoostpolder-Urk. Die prees vooral het belang van samenwerking zoals dat wordt uitgedragen door Stichting Masterplan Duurzame Visserij.

  • oktober 2016
  • 7 maanden geleden

    MDV 1 Immanuel wint KNVTS 'Schip van het Jaar' prijs

    “De Immanuel is een sprekend voorbeeld van het innovatief vermogen van de Nederlandse kottervisserij. Het maakt dat we opnieuw voorop lopen in de wereld.” Een lovende premier Mark Rutte sprak maandagavond 31 oktober ter gelegenheid van de uitreiking van de Schip van het Jaar 2016 prijs, die de KNVTS heeft toegekend aan de MDV-1 Immanuel van Stichting Masterplan Duurzame Visserij.

    Het nieuws en een samenvatting van de reacties - klik hier

  • 8 maanden geleden

    Tweede testperiode innovatieve twinrigpuls visserijtechniek

    Twinrigpulsen is een compleet nieuwe vangsttechniek waarmee schol en tong op een duurzame manier gevangen kan worden. De MDV 1 is de eerste viskotter die ermee experimenteert.

    De eerste tests in de winterperiode van 2015/2016 waren veelbelovend. Lees daarover meer op:

    - Magazine met samenvatting eerste resultaten, blz 19

    - Rapport 'Eerste resultaten pre-onderzoek'

  • september 2016
  • 9 maanden geleden

    Bestuurders aan boord van de MDV 1

    HARLINGEN – Op initiatief van het Urker gemeentebestuur kwamen vrijdagmiddag tientallen bestuurders en politici in Harlingen aan boord van de MDV 1 ‘Immanuel’. Uit alle lagen van de overheid: Europa, nationaal, provinciaal en lokaal. De stichting Masterplan Duurzame Visserij en bemanning gaven een update van het innovatieproject.

    • Het brandstofverbruik van de MDV 1 was afgelopen jaar volgens verwachting (7 ton per week)
    • Betreft de vangstverwerking moeten nog slagen worden gemaakt
    • In oktober wordt weer gestart met het testen van de twinrigpuls, een combinatie van twinrig en pulsvisserij.


    Centrale vraag deze middag was: ‘Is transitie van de vloot mogelijk door innovatie?’.
    Het antwoord is: Ja, maar wel onder voorwaarden. In de gesprekken werd duidelijk dat onzekerheden rondom de aanlandplicht, Brexit en gesloten gebieden op zee een grote rol spelen. Auke Hoefnagel, voorzitter van MDV, vroeg begrip voor de vissers, die door een opeenstapeling van regelgeving afwachtend zijn geworden met grote investeringen. ,,Er moet een betrouwbaar investeringsklimaat door de overheid worden geschapen, waardoor meer lange termijn beslissingen genomen kunnen worden.’’

    Door de Urker wethouder Freek Brouwer werd vooraf aan een vaartocht een beeldje van een nettenboeter overhandigd namens de gemeente Urk. Na afloop werd er natuurlijk een scholletje genuttigd.

    Luister naar een verslag op Omrop Fryslan: klik hier
    Lees ook het blog van ChristenUnie naar aanleiding van het bezoek: Klik hier

  • 9 maanden geleden

    Kamerlid Carla Dik- Faber aan boord van MDV 1 voor fotoshoot Prinsjesdag outfit

    We mochten kamerlid Carla Dik-Faber verwelkomen op visserschip MDV-1 voor de fotoshoot. We zijn blij met haar steun voor duurzame visserij middels deze unieke Prinsjesdagoutfit.

    Een jurk van oude visnetten en opgevist plastic, afgewerkt met stukjes visleer die overblijven bij de verwerking: ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber maakt met haar outfit opnieuw een statement op Prinsjesdag. "Visserij en duurzaamheid kunnen heel goed samengaan," stelt het Kamerlid.

    Dik-Faber: "Mijn jurk vertelt het verhaal van hardwerkende vissers en bedrijvigheid, maar ook van schone zeeën en oceanen. In dorpen als Urk gebeurt zoveel moois. Er is een bedrijf dat van oude visnetten garens en textiel maakt, er ligt een schip dat zo zuinig is dat het de Tesla van de zee wordt genoemd, er wordt écht werk gemaakt van een duurzame visserijsector. Ik ben trots dat ik daar op Prinsjesdag iets van mag laten zien."

    De jurk - een ontwerp van Franciska Manuputty van Nona Suli Design - is gemaakt van gerecycled plastic en visnetten die zijn gebruikt in de Noordzee. Urker vissers werken samen met Healthy Seas en Econyl om deze duurzaam te verwerken. De accessoires en bijpassende hoed zijn gemaakt van vissenhuiden die werden weggegooid in restaurants. Doel hiervan is het afval te brengen naar een waardevol high-end eindproduct en hiermee de keten sluiten. Het maken van visleer is een oude ambacht, dat op steeds meer ROC's weer wordt geleerd. Het ontwerp dat Dik-Faber draagt zal als “inspiratie” jurk ingezet worden binnen het onderwijs.

    Dik-Faber ging voor een fotoshoot in de jurk het schip MDV 1 'Immanuel' op samen met Urker visser Hendrik Kramer, die medeeigenaar is van dit duurzame vissersschip. Door nieuwe technieken is het schip minder belastend voor ecosystemen in het water, gebruikt het minder brandstof en stoot het minder milieubelastende stoffen uit.

    Dik-Faber droeg tijdens eerdere Prinsjesdagen jurken gemaakt van oude marine-uniformen, gerecyclede treinstoelen en hergebruikte colaflessen.

    Voor meer info: www.nonasulidesign.com

  • augustus 2016
  • 10 maanden geleden

    MDV 1 genomineerd voor de Schip van het Jaar prijs 2016

  • juni 2016
  • 1 jaar geleden

    Bezoek staatssecretaris Martijn van Dam

    Staatssecretaris Martijn van Dam kwam langs om zich te verdiepen in de visserij. Hij bleek enthousiast over de vele duurzame innovaties.

  • 1 jaar geleden

    MDV 1 op vlaggetjesdag Scheveningen

  • mei 2016
  • 1 jaar geleden

    MDV-1 varend op IJsselmeer

  • maart 2016
  • 1 jaar geleden

    Een kijkje aan boord van MDV 1 Immanuel

  • februari 2016
  • 1 jaar geleden

    Presentatie eerste resultaten MDV-1

    Verslag Visserijnieuws:
    Enthousiasme en optimisme gaan hand in hand bij de betrokkenen van het MDV-vaartuig. De eerste resultaten overtreffen de verwachtingen. “Wie niet blijft vernieuwen, wordt verrast door de omstandigheden en raakt achterop”, aldus voorzitter Auke Hoefnagel van stichting Masterplan Duurzame Visserij tijdens zijn inleiding.

    De presentatie in het hotel Van der Valk aan de A4 was helder en transparant. Hoefnagel somde de drie risicofactoren op die in grote mate bepalend zijn voor het succes en het voortbestaan van een kotterbedrijf: visprijs, gasolieprijs en de stand van de rente. “Externe factoren waar je als ondernemer geen invloed op hebt, maar die in ongunstige gevallen het bedrijf wel onderuit kunnen halen”, zo zei Hoefnagel.

    -einde verslag-

    De opkomst was met ongeveer 180 aanwezigen groot. Het was goed te zien dat er zoveel partijen vertegenwoordigd waren: vissers, overheid, banken, onderwijs, vissersbond en po’s, ngo’s, betrokken bedrijven en media.

    De eerste resultaten samengevat:

    Innovaties:

    • Rompvorm zorgt voor 30% minder weerstand
    • Casco is 20% lichter
    • Mechanisch strippen heeft verbetering nodig, maar wordt door de bemanning direct gemist wanneer de machine uit staat
    • Mechanisch strippen zorgt voor betere stripkwaliteit
    • Sorteerlijn heeft aanpassingen nodig en zal 2016 verder worden getest
    • Eerste resultaten nieuwe twinrigpuls methode zijn positief 
    • 80% brandstofreductie t.o.v. traditionele schepen in 2010
    • 80% emissiereductie co2
    • MDV 1 is aantoonbaar duurzaam

    Verdienmodel:

    • Verwachte verdienmodel wordt gerealiseerd
    • Besommingen in lijn met prognose
    • Brandstofverbruik ligt met ca. 6700 liter per week nagenoeg gelijk met doelstelling
    • Risico prijsstijging brandstoffen gedempt
    • Scenario met twinrigpuls lijkt veelbelovend
    • Terugverdientijd investeringen rond 9-10 jaar

    De eerste projectresultaten voldoen aan de (bedrijfseconomische) verwachtingen, waarmee het beoogde verdienmodel ruimte biedt om verdere investeringen in nieuwe duurzame schepen mogelijk te maken.

    Na de presentatie was er ruimte voor interactie. Lees het verslag o.a. in de Volkskrant, RD, Visserijnieuws etc.

  • 1 jaar geleden

    Release film 'The horn of hope'

    Het bestuur van Stichting Masterplan Duurzame Visserij heeft van een negental sponsors de mogelijkheid gekregen om het unieke proces van de wording, van het pilotschip voor de Noordzeevisserij, te verfilmen.

    Beelden zeggen meer dan woorden. Dat is het uitgangspunt geweest om het project Masterplan Duurzame Visserij, van idee tot werkelijkheid, in een documentaire samen te vatten. In een klein half uur wordt de kijker inzicht gegeven hoe het proces de afgelopen 5 jaar zich heeft ontwikkeld. Het resultaat, MDV-1 Immanuel, is een modern vissersvaartuig dat bol staat van innovaties die betrekking hebben op duurzaamheid. Duurzaamheid op zowel het gebied van ecologie als economie.

  • december 2015
  • september 2015
  • 1 jaar geleden

    Doe maar Duurzaam! op RTL7

  • juli 2015
  • 1 jaar geleden

    MDV-1 verlaat de haven van Scheveningen

    Het zeegedrag komt mooi overeen met de simulaties.

  • juni 2015
  • 2 jaar geleden

    Start onderzoeks- en kennisdelingsfase - 'Vissen voor de Markt'

  • februari 2015
  • 2 jaar geleden

    Urgenda regiotour Flevoland - Duurzaam visserschip

  • januari 2015
  • 2 jaar geleden

    Tewaterlating MDV 1 - Afbouw bij Hoekman Shipbuilding

  • september 2014
  • 2 jaar geleden

    Timelapse bouw MDV 1 te CSR Rotterdam

  • augustus 2014
  • 2 jaar geleden

    Zeegedrag MDV 1 'Immanuel'

  • mei 2014
  • 3 jaar geleden

    Nieuwbouwopdracht MDV-1

  • september 2013
  • maart 2013
  • 4 jaar geleden

    Subsidiebeschikking ministerie van Economische ZakenĀ (Europees Visserij Fonds)

    Fase III

    Fase drie is in 2013 van start gegaan met het door het Ministerie van Economische Zaken beschikbaar gestelde subsidiebedrag van 2 miljoen uit het Europees Visserij Fonds (EVF). Dit is bestemd voor onderzoek, ontwikkeling, innovatie en kennisdeling. 

    In de derde fase worden kennisvragen beantwoord door een onderzoekschip of pilotschip in de vaart te brengen, waarmee de business case realistisch onderzocht wordt. Het pilotschip moet aantonen dat nieuwe en niet eerder in de visserij toegepaste concepten en processen leiden tot gewenste ecologische en economische duurzaamheid. Het onderzoekschip wordt gebouwd naar de specificities van model A/C-1 of B/C-1 die in fase II zijn beschreven.


    Pre-onderzoek

    In en na overleg met de betrokken ondernemers werd duidelijk dat de vistechniek wezenlijk is voor het programma van eisen rond de bouw van het pilotschip. Daarom is besloten dat een pre-onderzoek naar de beste vistechniek voor het Masterplan noodzakelijk is. Er wordt onderzoek gedaan naar de twinrigpuls techniek (TRP-vistechniek)

    Betrokken ondernemers:

    • Wilma BV (UK194,NG19)
    • Klaas Kramer (UK202)
    • Hoekman Shipbuilding BV
    • Padmos
    • Flynth adviseurs en accountants
    • Olde & Ten Napel consultancy
    • LEI Wageningen UR

  • februari 2012
  • 5 jaar geleden

    LEI / Flynth- haalbaarheidsonderzoek - 2e fase Masterplan Duurzame Visserij

    Rapport wordt overhandigd aan directeur Henri Kool van het ministerie EL&I

    Fase II

    In de tweede fase is een volledig businessmodel uitgewerkt, dat past binnen een visie op het nieuwe vissen, uitmondend in een conclusie over de haalbaarheid hiervan.

    De stuurgroep Masterplan coördineerde de tweede fase. Voor de uitvoering van de onderzoekswerkzaamheden had de stuurgroep acht werkgroepen geformeerd die op verschillende terreinen de haalbaarheid van het plan onderzochten. Deze terreinen betreffen duurzaamheid, politiek, bestuur, financiering, aanwending oude schepen, wetenschappelijk onderzoek, techniek en visie en regelgeving.


    Deelnemers werkgroepen

    • Herman Vermeer (OMFL)
    • Hendrik Romkes (UK 88)
    • Willem Brands (LT 162)
    • Agnes Leewis (Productschap Vis),
    • Ton IJlstra (Min. LNV)
    • Bert de Vries (Scheepsbouw Nederland)
    • Richard Martens (KK Transitie Zuid)
    • Philip ten Napel (PN)
    • Kees Taal (LEI Wageningen UR)
    • Auke Hoefnagel(Flynth),
    • Pieter Romkes (Flynth)
    • Jaap Luchies (MKB Adviseurs)

    Betrokken partijen Fase II

    • Kenniskring Slim Ondernemen
    • Kenniskring Transitie Zuidelijke Noordzee
    • LEI Wageningen UR
    • GIBO Groep Accountants en Adviseurs
    • MKB Adviseurs
    • Scheepsbouw Nederland
    • Ontwikkeling Maatschappij Flevoland
    • Productschap Vis
    • Visned
    • Nederlandse Vissersbond
    • Visserij Innovatie Platform
    • Ministerie van LNV
    • Stichting De Noordzee
    • Bestuurlijk Platform Visserijgemeenten en provincies
    • Een groot aantal visserijbedrijven en toeleveranciers

  • november 2011
  • 5 jaar geleden

    Vissers hebben het zwaar

    Deze aflevering van RTV Rijnmond gaat over het leven van vissers. 

    "Het zou moeten gaan over de vrijheid. Over onafhankelijkheid. Maar de vissers praten vandaag de dag vooral over geld, misschien wel de wortel van alle kwaad. Want de bank roept en de tijd tikt weg. Arend Groenendijk kan erover meepraten. 78 jaar oud. En nog iedere vrijdag wacht hij zijn drie zoons op, als ze terugkeren van zee." - Bron RTV Rijnmond

  • juni 2010
  • februari 2010
  • 7 jaar geleden

    Ondertekening participaties masterplan

    Fase I

    De eerste fase is gestart in februari 2010 door het ondertekenen van de participaties voor het Masterplan Transitie Visserijvloot door de volgende zes partijen:

    • Kenniskring slim ondernemen
    • GIBO groep Accountants en Adviseurs
    • WUR Land Economisch Instituut
    • Scheepsbouw Nederland
    • Gemeente Urk
    • Visserij Innovatie Platform

    Vervolgens is een stuurgroep samengesteld die een tweeledige taak op zich heeft genomen. Aan de ene kant is contact gezocht met alle relevante stakeholders in de visserijsector voor het onderzoeken en ook creeeren van het benodigde draagvlak voor transitie.

    De uitkomst van dit onderzoek leidde tot een enthousiast draagvlak in de volle breedte voor het plan.

  • januari 2010
  • januari 2007
  • 10 jaar geleden

    Visserijbedrijven draaien met structureel verlies

    vrijdag, 22 april 2011

    Urk - De nood in de visserij is ongekend groot. Zonder hulp van de overheid redt de kottervloot het niet. Tegelijkertijd moet ook het bedrijfsleven initiatieven nemen om de kostprijs te verlagen en de verkoopprijs te vergroten. Enkele ideeën: een quotembank, goedkopere Russische gasolie, een donderdagmarkt, een noodkredietfonds, een saneringsregeling, niet langer heffingsvrije import van platvisarternatieven….

    Wilde de gemeente Urk vorige maand tijdens een eerste crisisberaad nog niet van paniek spreken. Aanvoerders spreken nu andere taal: de gasolie is nog steeds duur (62-63 eurocent), visprijzen blijven achter en de traditioneel zuinige vangstmaanden breken aan. Visafslag Urk en VCU zijn enkele maanden maar liefst zeven aanvoerders kwijtgeraakt: kotters zijn op last of advies van de bank voor de kant gegaan, kotters zijn verkocht, en kotters wijken uit buiten de visserij.

    Bron: Visserijnieuws

  • april 2006
  • 11 jaar geleden

    Rapportage Werkgroep Herstructurering Zeevisserij